A kezdetek 1886–1905
A Bosch története sok első lépéssel kezdődik. A lépéssel a függetlenség felé, a belépéssel az autóipari piacra, a Németországon kívüli piacokra, és a nagyüzemi gyártás szintjére.
„A cammogás kora” – a kezdetek
Utazással töltött inasévei alatt fogalmazódott meg Robert Boschban az igény arra, hogy saját vállalkozást alapítson. 1886-ban alapította meg „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét” Stuttgartban. A korai évek tele voltak sikerekkel és kudarcokkal, csak az 1890-es évek közepétől köszöntött rá a megállíthatatlan, gyors fellendülés.
Első termékek és szolgáltatások
Bosch elvégzett minden precíziós mechanikai és villamosmérnöki munkát, amivel megbízták, volt ezek között telefonrendszerek és elektromos csengők beszerelése is. Amikor megbízást kapott egy helyhez kötött motor mágneses gyújtású eszközének elkészítésére, amelynek igazodnia kellett a meglévő tervekhez, akkor ezt feljavította, és ezzel megteremtette a mágneses gyújtás gyártásának alapjait.
A szikra, amellyel minden elkezdődött – a mágneses gyújtás
1897-től Bosch fejlett tervezésű mágneses gyújtóeszközöket szerelt az autókba, ezáltal egy valóban megbízható gyújtás egyetlen beszállítója lett. 1902-ben Bosch főmérnöke, Gottlob Honold egy még jobb megoldást tett közkinccsé – a nagyfeszültségű mágneses gyújtórendszert, amely gyújtógyertyát is tartalmazott. Ez a termék tette Boscht vezető beszállítóvá a világ autóiparában.
Gottlob Honold
A lehető legjobb érzékkel megáldott fő innovátor
„Amikor Honold befejezett egy új terméket és átadta azt gyártásra, a Bosch biztosra vehette a világsikert.”
Így emlékezett meg Robert Bosch hűséges főmérnökéről, aki inasként kezdett nála dolgozni. A nagyfeszültségű mágneses gyújtásrendszer mellett ő volt a világításrendszerek, indítók, kürtök brilliáns megalkotója is a Bosch portfóliójába – egészen 1923-ban bekövetkezett korai haláláig.
Fénykép: Gottlob Honold (1901)
Háztulajdonos – az első gyár
Bosch sokszor változtatott székhelyet, mielőtt elhatározta, hogy gyárat épít. Először úgy tervezte, hogy majd egy vagy két emeletet bérel ki, de végül nem ez történt. Éppen ellenkezőleg – az 1901-ben épült Bosch gyár hamarosan még a környező épületeket is elfoglalta.
Az első lépések a nagyvilágban – az első értékesítési irodák
„…Megvetni a lábunkat Nagy-Britanniában…” – ez volt Robert Bosch régóta dédelgetett álma. 1898-ban az angol Frederic Simms urral Londonban megalapította az első Németországon kívüli Bosch-vállalatot. Ezzel kiléptek világpiacra. Gyors egymásutánban nyíltak a további értékesítési irodák szerte Európában.
Mágneses indítók Párizsból – az első külföldi termék
Az Egyesült Királyság után Franciaország jelentette az autók legnagyobb európai értékesítési piacát. Bosch 1899-ben leányvállalatot alapított az országban. A párizsi fióktelep jobban már nem is mehetett volna, és 1905-től a saját, Eiffel-toronyhoz közeli gyárában gyártott mágneses gyújtókkal elégítette ki a keresletet.
Autóversenyek – az első reklám
A századforduló körül rendezték meg az első nagyobb autóversenyeket – ez újabb lehetőség volt az autógyárak és beszállítók részére nagyszerű portékájuk bemutatására. A belga Camille Jenatzy 1903-ban egy Mercedesszel győzött a Gordon Bennett kupán Írországban – és ezt részben a megbízható Bosch gyújtásrendszernek is köszönhette, amely kiállta a legzordabb körülmények miatti próbát.