Az újjáépítés 1946–1959
A második világháború végén a Bosch másodszor is elvesztette nemzetközi telephelyeit. Gyárai nagy része romokban hevert. A következő két évtizedet az újjáépítésnek szentelték, ugyanakkor új üzletágakat is alapítottak.
Talicskával és ásóval – Újjáépítés a Boschnál
1945-re a Bosch gyártólétesítményeinek több mint 50%-át tönkretették a szövetségesek bombázásai. Mivel a Bosch a katonai járműveket is ellátta a háborúban, stratégiai célpontnak számított. Most a vállalatnak el kellett takarítania a romokat, újjá kellett építenie a gyárakat és munkát kellett adnia a dolgozóinak.
Gyújtógyertyák és serpenyők – A háború utáni időszak túlélése
Ahhoz, hogy a dolgozókat újra alkalmazni tudják és bérüket ki tudják fizetni, a Bosch visszatért a lábasok gyártásához acélsisakokból, talicskákból és esernyőkből a gyár romjain. A dolgozók ezeket a termékeket megtarthatták vagy elcserélhették más eszközökre. Az első bonyolultabb termékek a gyújtógyertyák voltak – a szövetségesek katonai járműveihez.
Robert Bosch végrendeletének végrehajtója és a vezetőség elnöke
Robert Bosch 1942-es halálát követően hagyatékának végrehajtói akaratának és végrendeletének megfelelően építették újjá a vállalatot 1945 után. A cél a profit termelése volt, ugyanakkor egy részét karitatív célokra kívánták fordítani. Hans Walz a vállalatot az alapító utódjaként 1963-ig vezette.
Trösztellenes eljárások – Félelem attól, hogy mindent elveszíthetnek
A nemzeti szocialisták az egész világ megszerzését célzó törekvéseit kizárólag a gazdasági hatalommal rendelkező nagyvállalatok segítségével tudták elérni. Ezért akarták a szövetségesek szétzilálni a német nagyvállalatokat, köztük a Boscht is. A vállalat szerkezete azonban organikusan fejlődött, ami azt jelentette, hogy az egyes részek önállóan nem voltak életképesek. A folyamatból a Bosch mint vállalat majdnem sértetlenül került ki, ám szabadalmait ki kellett adnia a konkurenciának, szabad felhasználásra.
„Készült az egész világon” – új utak egy nemzetközi vállalat felé
Hitler hatalomra kerülését megelőzően a Bosch forgalmának 50%-át a nemzetközi üzletek biztosították. 1945 után ez csaknem nullára csökkent, a vállalat nemzetközi vagyonát pedig kisajátították. A régi partnerekkel kialakított kitűnő kapcsolatainak és a gyorsan fejlődő brazil és indiai piacoknak köszönhetően a globális hálózat kiépítése fokozatosan megkezdődött. Mindezek nélkül a Bosch nemzetközi forgalmi részesedése csak 1960-ra haladhatta volna meg ismét a 20 százalékot.
Tökéletes elegancia – Fogyasztói technológia
Az 1950-es évek elején a Bosch olyan termékeket dobott piacra, amelyek tükrözték a német és európai gazdasági csodát, és amelyek kielégítették a nehéz idők elmúltával megjelenő vásárlói igényeket. Ilyen volt például a konyhafelszerelés és az elektromos fúrógép. Az olyan prominens termékek, mint az autórádió, milliószám keltek el.
Bosch konyhai felszerelések
A konyhai munka „új korszaka”
A Bosch univerzális konyhai robotgépét kezdetben két fontos dologról nevezték el. Ennek a modellnek a „Neuzeit” (Újkor) nevet adták, és a „vidéki nők segítőjeként” emlegették. A városi vásárlókat a legmodernebb, a házimunkát megkönnyítő háztartási technológiával fémjelzett új korszak eszméjével célozták meg.
A vidéki háztartások számára pedig az volt vonzó, hogy a gép nagyban megkönnyítette a nagy mennyiségű étel feldolgozását. Ennek egyik oka a nagy és a sokgyerekes háztartások nagy száma, a másik pedig az az igény, hogy a zöldségeket és gyümölcsöket a későbbi felhasználásra gyorsan fel lehessen dolgozni – például a kisebb adagokban történő lefagyasztáshoz vagy lekvárok és jamek készítéséhez.
Fénykép: Egy univerzális konyhai robotgép értékesítési bemutatója a stuttgarti értékesítési irodában (1962)
Már megint a régi kedvencek – Benzin-befecskendezés az autókban
Sok Bosch-termék előállításához használt technológia még a háború előtti időkből származott. De ahhoz, hogy a vállalat versenyképessé váljon és az is maradjon, innovációra volt szükség. A Bosch által a repülőgép-hajtőművekhez kifejlesztett kerozinbefecskendezés autókban történő felhasználása az 1950-es évek elején már megjelent, de csak évtizedek múlva vált mindennapivá.
A Bosch Combi
Az otthoni elektromos szerszámok
A barkácsőrület a Bosch számára nyereséges üzletnek bizonyult. Az 1952-ben piacra dobott „Bosch Combi” elektromos szerszám sokoldalú felhasználási lehetőséget kínált, a választott fejtől függően fúróként, csavarhúzóként, csiszolóként, de akár sövénynyíróként is. Ez az új portfólió egy teljességgel új üzletág nyitását tette lehetővé Európában, mivel itt a vásárlóerőt főként még mindig a férfiak jelentették – a pincékben és garázsokban barkácsoló férfiak.
Az összes fejet tartalmazó teljes készletet egy hozzá tartozó szerszámosládával vagy falra szerelhető fa szekrénnyel együtt lehetett megvásárolni. Így a Bosch az elektromos szerszámok második fő vonalát is kifejlesztette, amellyel kiegészítette az olyan professzionális építőipari használatra tervezett elektromos szerszámokat, mint például a fúrókalapács.
Fénykép: Egy „Bosch Combi” készlet barkácsoláshoz – praktikus, hordozható dobozában (1952)
Elektronika – egy üzletág, amelynek következményei vannak
A Bosch az elektronikus alkotóelemek kifejlesztését az 1950-es évek közepe táján kezdte meg. Ezek közül is az első a „varióda” volt, amelyet a Bosch 1958-ban kezdett gyártani. Ezt követték a tranzisztorok, majd 1970-től az integrált áramkörök. A szkeptikusok kritikusan figyelték, amint az ügy támogatói lelkesen dolgoztak az elektronika első magvainak elvetésén, amely mára a Bosch alapvető üzletágává vált.