Új üzlet 1960–1989
Az 1960-1980-as évek során a Bosch olyan változásokon ment keresztül, amelyek eredményeként sokrétű csapattá alakult önálló részlegekkel, és az autóipari elektronika terén piacvezető, globális vállalattá vált.
Új szerkezet – részlegek alakultak meg
1950 és 1960 között a Bosch dolgozóinak száma 15 000-ről 70 000-re nőtt. A közepes vállalkozásokra jellemző központosított szerkezet már nem működött megfelelően, így az 1960-as években az üzletágak fokozatosan függetlenedni kezdtek. Ez elsőként az elektromos szerszámokat gyártó részleget érintette. E gazdasági fellendülés és a teljes foglalkoztatás ideje alatt a Bosch más szektorokban is beolvasztott vállalatokat és dolgozók ezreit képezte át autóvillamossági cikkek gyártására.
A hidraulikától a csomagolásig
Bár akkoriban az autóipar volt a legfontosabb piac a Bosch számára, Nyugat-Európa virágzott, a sokrétűvé válás és más szektorok kialakítása mégis fontos szerepet játszott. Az 1950-es évek mobil hidraulika, orvosi elektronika és rádiótechnika felé történő terjeszkedését követően a Bosch 1963-ban megvásárolt egy csomagológépeket gyártó vállalatot, és további felvásárlásokkal bővítette tevékenységét a csomagolástechnika terén.
Az alapító öröksége – A Robert Bosch Stiftung
Kutatás, fejlesztés és felvásárlás – az innováció erejével
A Bosch kutatási és fejlesztési erőforrásait egy új kutatóközpontban egyesítette 1968-ban. Ez a kombinált erőfeszítés kellett ahhoz, hogy megszülessenek azok az ötletek, amelyeket a Bosch később a versenyképességét fokozó innovatív termékekre váltott. Az 1960-as évek közepétől a vállalat saját intézményei olyan speciális projektekre is összpontosítottak, mint például az integrált áramkörök.
A Jetronic
Az elektronika mindent visz
1959-ben a Bosch megkezdte egy elektronikus vezérlésű benzinbefecskendező rendszer fejlesztését. A Jetronic volt az első ilyen típusú rendszer a világon, amelynek sorozatgyártása 1967-ben indult. Először a Volkswagen 1600 LE és TLE autók amerikai változataiban használták. A Jetronicnak köszönhetően a VW 1600 meg tudott felelni az egyesült államokbeli Kalifornia államban bevezetett meglehetősen szigorú környezetvédelmi előírásoknak.
Fénykép: Jetronic benzinbefecskendező elektronikus vezérlőkártyája a Stuttgart melletti schwieberdingeni Műszaki Központban (1970)
Félvezetők és a számítógép-vezérlésű autó – elektronika a Boschnál
A kutatók és vezetők azon elhatározása, hogy az elektronikát a vállalat fő pillérévé tegyék, az 1970-es évektől vált meghatározóvá. Ez az eredetileg felderítetlen terület jelenti mind a mai napig az egész vállalat sikerének az alapját. Ennek remek példája az 1978-ban megjelent ABS blokkolásgátló fékrendszer, amely a Bosch digitális elektronikai szakértelmének köszönhetően autóipari szabvánnyá vált.
Globális gondolkodás – új kezdet Amerikában és Ázsiában
Az Egyesült Államokban, a világ legnagyobb piacán 1983-ban sikerült visszaszereznie a Boschnak saját márkája összes hasznosítási jogát.
Ez lehetőséget adott a vállalatnak korábbi értékesítési sikerei visszahódítására. Ázsiában a Bosch különleges módon alapozta meg jelenlétét. Kiváló minőségű fényképészeti és videotechnológiai termékeket gyártott nagyobb költséghatékonysággal, például Malajziában. Közös vállalkozásokat alapított olyan kulcsfontosságú piacokon, mint Japán. A Bosch 1973-ban kezdte meg itt az elektronikus benzinbefecskendezés gyártását, 1984-ben pedig az ABS blokkolásgátló fékrendszerekét.
A lambdaszonda
Érzékeny kipufogógáz-érzékelők
A Bosch szakértői 1969-ben megkezdték a kipufogógáz-érzékelők kifejlesztését, ami a kezdeti gyengeségeket követően egy évtizeden belül kifizetődővé vált. A mai környezetbarát belső égésű motorok elképzelhetetlenek a lambdaszonda nélkül, amelynek gyártását 1976-ban kezdték meg. Ez a Bosch-innováció volt a háromirányú katalitikus átalakítóval működő kipufogógáz-utókezelés előfeltétele. A lambdaszonda méri a katalitikus átalakítóba beáramló kipufogógáz oxigéntartalmát. Ezt a forgalmi helyzettől függően folyamatosan és drasztikusan változó értéket a befecskendező rendszer elektronikus vezérlése használja fel a benzin-levegő keverék összetételének optimalizálásához. A rendszer pontos működése biztosítja az égés teljességét, aminek segítségével a katalitikus átalakító optimális mértékben tisztítja meg a kipufogógázt. Így a károsanyag-kibocsátás akár 90 százalékkal is csökkenthető.
Fénykép: A lambdaszonda működési tesztje a schwieberdingeni Műszaki Központban (1975)
Telekommunikáció – az új fókuszpont
Az 1980-as évek elején a Bosch nyitott a telekommunikáció felé, ennek megfelelően műholdak és mobiltelefonok technológiájának gyártását kezdte meg, amelyeket a telekommunikációs nyilvános és magánhálózatokba be is vezetett. Két sikeres évtized után, amely alatt a telekommunikációs szektor a vállalat forgalmának 25%-át tette ki, a Bosch a kedvezőtlen változások miatt kénytelen volt számos szegmensből is kivonulni. A biztonsági rendszerekkel foglalkozó részleg azonban megmaradt, és a mai napig sikeresen működik.