Globalizáció 1990 óta
A Vasfüggöny lehullt, Ázsiában új piacok nyíltak, a szoftverek pedig új lehetőségeket biztosítottak a Bosch számára. A legutóbbi három évtized gyors gazdasági változásokat hozott, amelyekkel a vállalatnak szembe kellett néznie.
A Varsói Szerződés összeomlása és Kelet-Európa megnyílása
A Vasfüggöny lehullása a Bosch számára is egy új korszak kezdetét jelentette. 1994-re a Bosch a korábbi keleti blokk 13 országában alapított saját vállalatot. A Bosch Csehországban Jihlavában és České Budějovicében, Lengyelországban Wrocławban, Magyarországon Miskolcon és Hatvanban, Oroszországban pedig Engelszben és Szamarában nyitott gyárakat. A Németországon kívül generált értékesítés részaránya az 1990-es 51%-ról 2000-re kb. 72%-ra nőtt.
Megragadjuk a lehetőségeket – új kilátások Ázsiában
Indiában, Japánban és a délkelet-ázsiai országokban a Bosch vagy már hosszabb ideje jelen volt, vagy megpróbált nyomot hagyni ezeken a fejlődő piacokon. A legnagyobb stratégiai érdekeltséget azonban a kínai piac fokozatos megnyitása jelentette. Egészen 1994-ig a Bosch kizárólag licencek formájában, valamint egy 1989-ben nyitott pekingi képviselőirodán keresztül volt jelen Kínában. Ezután viszont a Bosch ezen a piacon is megvetette a lábát regionális gyártóként.
Mikromechanikai szenzorok
Mini figyelőeszközök
A Bosch az 1990-es években fejlesztette ki a mikromechanikus szenzorokat autókhoz, ezek a szenzorok érzékszervekként működnek a gyorsulás, a forgás, a nyomás és a hang mérésekor. Információkat továbbítanak az elektronikus vezérlőegységeknek, így pontosan tudatják velük, hogy baleset esetén például mikor kell felfújni a légzsákot. 2005-ben a Bosch elkezdett szenzorokat gyártani szórakoztató elektronikai cikkekhez is, például okostelefonokhoz vagy játékkonzolokhoz. A legkisebb MEMS-ek mindössze 1,5 milliméter szélesek. A Bosch kutatócsoportja feltalálta a „plazmamaratási” eljárást e miniatűr alkatrészek gyártásához. A Bosch 1995 óta körülbelül 15 milliárd MEMS-t gyártott, és jelenleg is piacvezető, hiszen naponta mintegy 4 millió darabot gyárt belőlük.
Fotó: Atka egy mikromechanikus érzékelőn (MEMS) a lépték jelzésére (1995)
Az ESP-től az ACC-ig – az innováció közelebbről
Az ESP® elektronikus stabilitási program 1995-ben indult, és technológiai mérföldkőnek számított. Megakadályozza a járművek megcsúszását. Ugyanabban az évben a Bosch piacra dobta a TravelPilot navigációs rendszert, amely hangos útvonaljelzéssel is szolgál. 1997-ben a Common Rail nagynyomású injektoros dízelrendszerrel csökkentették az üzemanyag-fogyasztást, mint ahogyan 2000-ben a DI Motronic üzemanyag közvetlen befecskendezésével is, míg a sofőrtámogató rendszerek, mint például az Adaptive Cruise Control és a Night Vision a biztonságot növelték.
A vállalat változik – új üzleti területek
A telekommunikációs részleg értékesítését követően 2001-ben a Bosch beolvasztotta az ipari technológiák specialistáját, a Mannesmann Rexroth vállalatot. Ez megerősítette az ipari technológiai részleget, és egyensúlyt teremtett a vállalat szerkezetében. A telekommunikációs részleg megmaradt részéből lett a biztonsági rendszerek részlege. A Bosch hőtechnológiai részlegét 2003-ban a Buderus AG felvásárlásával bővítette. A Bosch más új területektől is megvált, például a napenergia részlegtől, amelyet 2008-ban állítottak fel.
Intelligens csavarozás, kerékpározás, hűtés és kormányzás
Az IXO elektromos csavarhúzóval, amely meglepő módon gyorsan világszerte a legsikeresebb elektromos szerszám lett, a Bosch 2003-ban új üzletágat teremtett a kisméretű, könnyű, lítium-ion akkumulátorral működő eszközökkel. Teljesen új területek jöttek létre, mint például 2011-ben az e-kerékpár meghajtások. Ugyanakkor a Bosch bővítette hagyományos tevékenységeit is, például kivásárolta a korábban közös vállalkozásként működő cégeket is, amilyen például a ZF Lenksysteme és a Bosch und Siemens Hausgeräte, amelyek az olyan későbbi projektek alapjául szolgálnak, mint a webes vezérlésű háztartási eszközök és az önvezető járművek.
Automata járművek
Mintha varázslat lenne
Az automatizált vezetés már nem korlátozódik a tudományos fikciókra. A Bosch nemcsak kutatásokat végez laboratóriumjaiban, hanem fejleszti és teszteli ezt a technológiát. A K+F tevékenységeket nemcsak a laborokban végeznek kollégáink, hanem a német autópálya-hálózaton és a kaliforniai autópályákon is. A Bosch már 2000-ben piacra dobott egy távolságtartó radart. A következő generációs rendszer ekkor képes volt automatikusan megállásra kényszeríteni egy autót, majd elindítani a forgalomban. A szenzortechnológia és a szoftver továbbfejlesztésével lépésről lépésre lehetővé válik az automatikus vezetés az autópályákon és hosszú távon a városi forgalomban is.
Fotó: Tesztjármű automatizált vezetéshez 360 fokban elforgatható nagysebességű kamerával (2015)
Új terület: A dolgok internete és a mesterséges intelligencia
A dolgok és szolgáltatások internete a Bosch számára számtalan új vonalat nyit meg. A tradicionális termékeken kívül ez a szoftvereket, az új, internet-alapú üzleti modelleket és az adatvédelmet is jelenti. A vállalat célul tűzte ki e négy terület hosszú távú összekapcsolását. Ez magába foglalja az automatikus járműveket, az okosotthonokat és az autonóm kommunikációt a gyár és a berendezések között.